Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 - DOTACJA 2025
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 – DOTACJA 2025
Biblioteka szkolna Szkoły Podstawowej nr 166 im. Akademii Pana Kleksa w Łodzi realizuje działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – Priorytet 3, którego celem jest tworzenie warunków do rozwoju czytelnictwa poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw w obszarze promocji książki oraz wzmacniania roli biblioteki szkolnej.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to program rządowy uchwalony na lata 2021–2025 przez Radę Ministrów, realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki oraz Narodowego Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
Wysokość wsparcia finansowego
Szkoła Podstawowa nr 166 w Łodzi w 2025 roku otrzymała dofinansowanie w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0” w łącznej wysokości 15 000 zł, w tym:
- 12 000 zł – dotacja z budżetu państwa
- 3 000 zł – wkład własny organu prowadzącego
Przeznaczenie środków
Otrzymane środki zostały przeznaczone na:
- zakup książek – nowości wydawniczych niebędących podręcznikami, reprezentujących różnorodne gatunki (m.in. powieści obyczajowe, przygodowe, historyczne, biografie, fantastyka, literatura popularnonaukowa, lektury, kryminały, komiksy, poradniki oraz książki motywacyjne i psychologiczne rozwijające zainteresowania uczniów),
- doposażenie biblioteki szkolnej, w szczególności w elementy umożliwiające lepszą organizację przestrzeni, zwiększenie dostępnej powierzchni oraz swobodny dostęp do księgozbioru, a także sprzyjające komfortowi czytania i pracy z książką (nowe regały i stanowiska do siedzenia – kanapy),
- zakup nagród książkowych dla uczniów osiągających najlepsze wyniki w nauce oraz wyróżniających się aktywnością czytelniczą.
Wybór książek i doposażenia biblioteki szkolnej
Wybór książek i wyposażenia do zakupu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 został przeprowadzony w oparciu o szerokie konsultacje z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami zewnętrznymi (m.in. nauczyciele bibliotekarze z innych szkół podstawowych, Miejska Biblioteka Publiczna ROZGRYWKA).
Przeprowadzone zostało również czytelnicze badanie ankietowe pt. „Biblioteka Marzeń”, którego wyniki posłużyły do przygotowania zamówienia uwzględniającego zainteresowania, potrzeby i rekomendacje społeczności szkolnej.
Działania promujące czytelnictwo
Realizacja programu obejmuje szereg działań promujących czytelnictwo wśród uczniów. W bibliotece szkolnej oraz na terenie szkoły prowadzone są akcje czytelnicze, konkursy, wystawy nowości wydawniczych, a także lekcje biblioteczne i zajęcia edukacyjne poświęcone książce i kulturze czytelniczej.
Informacje o realizowanych działaniach, nowościach wydawniczych oraz wydarzeniach bibliotecznych są zamieszczane na stronie internetowej szkoły, w mediach społecznościowych, w dzienniku elektronicznym Librus (ogłoszenia) oraz na stronach partnerów (Ratownicy Czytelnictwa, Cała Polska Czyta Dzieciom).
Realizacja programu przyczynia się do wzbogacania księgozbioru biblioteki szkolnej, poszerzenia dostępu uczniów do wartościowych i atrakcyjnych książek oraz do systematycznego rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów.



