Warsztaty teatralne Teatru CHOREA
Warsztaty teatralne Teatru CHOREA dla Szkoły Podstawowej nr 166 w Łodzi
Inicjatorką i koordynatorką innowacyjnego projektu ze strony Szkoły Podstawowej nr 166 w Łodzi jest Anna Zagajewska wychowawca klasy III B w roku szkolnym 2020/ 2021
Projekt jest kontynuowany w roku szkolnym 2021/2022 przez wychowawcę Elżbietę Sadowską.
Prowadzący: Wiktor Moraczewski, Joanna Filarska
Warsztaty mają na celu wyzwolenie twórczego potencjału drzemiącego w każdym dziecku, zapoznanie z kreatywną pracą grupową i wybranymi aspektami treningu Teatru CHOREA. Nasz praca bazować będzie przede wszystkim na kreatywności dzieci, która jest punktem wyjścia do "tworzenia teatru". Ponadto ważnym aspektem będzie rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie i wzajemnego szacunku.
- Listopad – zajęcia integracyjne - gry i zabawy, które z jednej strony oswoją dzieci z prowadzącymi, pomogą lepiej się poznać nie tylko grupie i prowadzącym ale także samym dzieciom, z drugiej zobrazują dynamikę grupy.
- Grudzień – budowanie zaufania- zestaw ćwiczeń z wyłączeniem wzroku – praca z opaskami – wypracowane podczas pracy nad spektaklami „Vidomi” i „Ciemność. To, co jest ukryte”. Ćwiczenia z jednej strony pomagają zbudować atmosferę skupienia, uwrażliwiają na drugą osobę, uczą aktywnej obecności i współpracy z partnerem a także zaufania w zespole. Przykłady: zgadywanie dźwięków, przedmiotów, smaków z zamkniętymi oczami, prowadzenie w parach z zamkniętymi oczami itp.
- Styczeń, luty – ćwiczenia partnerskie i grupowe – rozwijają uwagę, umiejętność współpracy i komunikacji, w większości będą to ćwiczenia ruchowe. Przykłady: praca z oddawaniem ciężaru, praca z impulsami, podążanie za czyimś ruchem.
- Marzec– rozpoczęcie pracy nad spektaklem
Wiktor Moraczewski
Kulturoznawca, teatrolog, dramaturg. Absolwent kulturoznawstwa, specjalności teatrologicznej na Uniwersytecie Łódzkim (Katedra Dramatu i Teatru). W latach 2014-2017 związany z Ośrodkiem Kultury „Górna” w Łodzi, gdzie był współorganizatorem i uczestnikiem polskich i zagranicznych projektów m.in. projektu „Radar”, realizowanego metodą Sensory Labirynth Theatre, której jest certyfikowanym instruktorem. doświadczenie w tej dziedzinie oraz europejski certyfikat zdobył uczestnicząc w międzynarodowym teatralnym projekcie Ritual Beyond Roots, odbywającym się w ramach programu Erasmus+ w Rumunii i podczas zagranicznych projektów, m.in. w Calypso – il teatro per il sociale (Włochy). W latach 2015-2018 współpracował z Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza w Łodzi. W 2016 roku zajmował się adaptacją tekstu i dramaturgią do spektaklu Anny Cichy-Fatygi pt. „Ku wielkiemu morzu” w reżyserii Jacka Orłowskiego. We współpracy z Instytutem, w ramach projektu (m)Łodzi, przygotował również wystawę fotograficzną „7.15 p.m.”. Wystawa była częścią jego pracy licencjackiej napisanej pod opieka prof. Małgorzaty Leyko, a poświęconej historii teatrów w łódzkim Grand Hotelu. Druga odsłona tej wystawy została zaprezentowana w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki, podczas trwania Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: Teatr – awangarda w działaniu i podczas III Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2017 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, który stał się przedmiotem badań jego pracy magisterskiej. W ostatnim czasie zrealizował scenariusz do spektakli: „Ciemność. To co jest ukryte” i spektaklu dla dzieci „Rój. Sekretne życie społeczne” oraz jako asystent reżysera i aktor brał udział w spektaklu „Tragedia Jana” w reżyserii Waldemara Raźniaka.
Instruktor warsztatów teatralno-literackich w ramach projektu edukacyjno-integracyjnego „Jak w ulu!” i projektu edukacyjnego „Laboratorium Kreatywnego Działania”. W Teatrze CHOREA wchodzi w skład animatorów prowadzących zajęcia dla dzieci i młodzieży. W 2019 roku rozpoczął współpracę z Klubem Nauczyciela w Łodzi, gdzie wspólnie z Januszem Adamem Biedrzyckim prowadzi zajęcia teatralno-literackie dla seniorów.
Podczas studiów prowadził także aktywną działalność recenzencką, którą rozpoczął w studenckich gazetach festiwalowych, wydawanych podczas Łódzkiego Festiwalu Szkół Teatralnych oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Teatru Młodych „Dziatwa”. Publikował swoje teksty również na łamach łódzkich gazet – „Kalejdoskopu” i „Dziennika łódzkiego”. Współtwórca publikacji poświęconej 15-leciu Teatru CHOREA.
Joanna Filarska
Animatorka kultury, wychowawca. Pracowała jako wychowawca w świetlicy środowiskowej Pracowni Alternatywnego Wychowania w Łodzi, w świetlicy dla dzieci w wieku przedszkolnym „Kraina Pełna Skarbów” w Łodzi oraz jako wychowawca i animatorka na Uniwersytecie Powszechnym im. Jana Józefa Lipskiego w Teremiskach. Koordynuje projekty artystyczno-społeczne i edukacyjne w Teatrze CHOREA i Fabryce Sztuki. Pracuje z grupami młodzieżowymi i dziećmi. Prowadzi zajęcia muzyczne i teatralne. Zajmuje się pracą ze społecznością lokalną, współpracą ze szkołami i organizacją widowni. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2015 roku. Studentka Pedagogiki Teatru na Uniwersytecie Warszawskim.
Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki